mandag, marts 05, 2007

Hvordan renser jeg mine DSLR’s linser?

Rensning af dine kameralinser, bør være en del af din vedligeholdelse af dit kamera, dog skal man være påpasselig således man ikke kommer til at skade kamera eller linse.

Det er bloggen digital-photography-school.com som kommer med nogle gode tips til hvordan du kan beskytte og rense dine linser.

De siger at det kan være en god ide at købe et UV eller skylight filer til hver af dine linser, som så kan beskytte selve linsen mod UV stråler samt skidt. Jeg syntes nu selv at det kan blive en dyr omgang og benytter mig selv af objektivdæksler til mine linser.

De anbefaler at man benytter en speciel alkohol baseret væske som kan købes hos fotohandlere til at rense linserne, hvilket jeg også vil anbefale for så er man sikker på at væsken er udviklet til at rense linserne uden at skade dem. Man behøver kun at benytte en eller to dråber af væsken, som påføres i cirkel bevægelser.

Derudover beskrives der hvilken slag klud der kan benyttes, jeg benytter selv en rigtigt blød klud eller en microfiber klud som man også benytter til briller. Når jeg benytter en microfiber klud benytter jeg ikke væske, men har fået fortalt at destilleret vand også skulle være godt.

Der bliver også omtalt benyttelsen af en fin pensel til at fjerne støv, hvis der skulle være komme en masse støv på linsen. Jeg benytter selv en fin og blød pensel, for at sikre mig at jeg ikke riser linsen, når jeg skal børste støv af den.

Læs mere her: How should I clean my DSLR’s lens?

Ingen kommentarer: