mandag, august 14, 2006

Billedbehandling

Når du skal til og i gang med at efterbehandle dine billeder, bør du altid tage en kopi af dit digitale billede og arbejd på det i stedet for originalen. Det skyldes at de fleste sletter originalen fra kameraet efter overførelse til computeren. Så man har ikke originalen mere, hvis man kommer til at gemme billedet, man er i gang med at redigere, men noget man ikke ønskede gemt. Der er jo ikke noget mere surt end at mindste det ene super skud, du har taget.

Yderlige kan du med fordel gennem billedet i en ukomprimere format som tif mens du arbejder med billedet. Det er med til at sikre at resultatet ikke bliver dårligere hver gang du gemmer i et komprimeret format som JPEG. Jeg skal kun bruges i den sidste end når du er færdig med at redigere dit billede.

Jeg bruger selv PhotoShop til at redigere mine billeder med. Deri gemmes jeg som psd formatet da jeg deri kan gemme forskellige lag med forskellige effekter. Men alt dette vil jeg komme nærmere ind på i de kommende indlæg på denne blog.

Ingen kommentarer: