tirsdag, august 08, 2006

Tips omkring valg af digitalkamera

Jeg vil starte min Foto tips blog med at skrive omkring hvilke ting du skal være opmærksom på, hvis du skal ud og investere i et digitalkamera. Udviklingen går utroligt hurtigt på dette felt, så det gælder om at købe det rigitige første gang da det er en stor investering som hurtigt mister sin værdi.

Optik
For at sikre ordentligt billede kvalitet, kræves der ordentligt optik. Men det kan være svært at test teknikken i butikken. Men hvis der på linsen står Carl Zeiss eller andet kendt navn. Derfor vil jeg råde dig til at læse her detaljerede anmeldelser. www.dpreview.com er et godt sted at læse.

Megapixel
Hvor mange mega pixel skal kameraet være på? Mange siger normalt så højt som muligt. Dette er ikke helt sandt. Du har faktisk kun brug for mere end 5 pixel, hvis du skal printe A3 eller større. Jeg vil hellere have et kamera med lavere mega pixel og så bedre CCD sensor – den chip der behandler dataene fra linsen.

Hukommelse
I de fleste digitalekameraer er der ikke mere ned 16 mb eller 32 mb, hvilket slet ikke er nok, da der kan være 3-5 billeder. Jeg vil råde dig til at starte med at købe et 512 mb kort. Så har du i starten rigeligt med plads og senere kan du altid købe et mere eller et større kort.

Batterier.
Vælg et kamera med tilhørende opladeligt batteri. De kameraer hvor du bruger almindelige batterier hold ikke strømmen særligt lang tid af gangen. Jeg valgte selv et med tilhørende opladeligt batteri og tror batteriet kan holde strøm til at tage ca. 200 billeder. Det burde være nok i start og når du kommer til at bruge kameraet mere kan du altid købe et ekstra batteri.

Lcd Skærm
Lad vær med at blive fristet af en stor Lcd skærm, da den tager meget strøm hvis du bruger den. Du kan forlænge batteri levetiden ved at slukke skærmen. Du redigerer alligevel dine billeder på din computer.

Zoom
Kig kun på hvor meget optisk zoom kameraet kan og ikke digitalt zoom. Digitalt zoom beskærer bare billedet og derved får du et dårligere billede ved at bruge digitalt zoom. Jeg klare mig med optisk zoom på 3,6, men vil du gerne tage dyre billeder eller andre billeder der kræver at du kommer tæt på skal du nok kigge efter et kamera med stører optisk zoom.

Ingen kommentarer: